miercuri, 12 mai 2010

Comentariul de weekend 06.06-08.06.2008

,,The king is back!” Regele s-a întors ! La Peleş ! Pentru mine, născut şi crescut în spiritul comunismului până la 18 ani, această reîntoarcere a Majestăţii Sale la reşedinţa care i-a aparţinut de drept, îmi provoacă o oarecare confuzie.
Pentru că nu am trăit acea perioadă a regalităţii României şi pentru că nu am citit despre ea decât pe furiş, în perioada copilăriei. Pentru că acum, după Revoluţie, când regalitatea a fost aruncată în derizoriu, iar informaţiile despre acest fenomen au fost contradictorii, nu-mi pot da cu părerea despre ce poate să însemne cu adevărat acest eveniment. Pot doar să îmi închipui ce au simţit acei oameni prezenţi la eveniment şi care au trăit din plin acea perioadă. Pot doar să-mi imaginez că emoţiile acelor oameni au fost reale şi îndreptăţite atunci când au strigat ,,Regele şi Patria”. Pentru că au trăit o perioadă frumoasă a României, perioadă menţionată de istorici ca o perioadă de maximă înflorire a României, de dezvoltare şi avânt economic şi cultural. În perioada comunistă, a fost făcută o propagandă deşănţată împotriva a tot ce a însemnat Regele. A fost acuzat şi denigrat de comunişti că, la părăsirea ţării, a plecat cu un tren cu multe valori, că a trăit în lux, etc. Iată că acum, la atât timp după acele timpuri, acesta se întoarce la locul naşterii sale, ca şi proprietar de drept al castelului Peleş. Nu ştiu dacă e bine sau e rău că Peleşul a fost retrocedat Regelui, nu ştiu dacă suma la care a fost evaluat e corectă sau nu. Dar cred că, oricum ar fi, nu ne putem nega o perioadă a istoriei noastre, a cărei reprezentant este azi Majestatea Sa. Aşa cum nu ne putem nega nici perioada de comunism sau pe Ceauşescu. Aceste perioade aparţin poporului român şi trebuie să ni le asumăm ca atare. Şi apoi, nu văd de ce urmaşilor lui Ceauşescu ar trebui să li se retrocedeze averile, iar Regele să nu aibă acest drept.
Sigur că aceasta e părerea unui necunoscător –aşa cum spuneam mai sus - dar în condiţiile în care ne-am asumat comunismul cu toate relele lui, nu văd de ce nu ne putem asuma şi acea perioadă a regalităţii din a cărui glorie, probabil mai trăim şi acum.

Viorel Dodan
05.06.2008

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu